Om foreningen

Hvordan bliver man medlem?

Indmeldelse sker til foreningens kasserer. Kontingent for husstande er 125,00 kr. om året – indbetales på bankkonto 1551-6483437

Skal man bo i Gladsaxe Kommune for at kunne blive medlem?

Nej, der er ikke bopælspligt. Man skal være interesseret i lokalhistorien for at blive medlem.

Hvor mange medlemmer er der?

Vi er omkring 650 medlemmer. Og foreningen vokser i disse år. Der er øget interesse for historie.

Hvad laver man i foreningen?

Foreningen arrangerer foredrag, filmaftener og udflugter om/til lokalhistoriske emner/steder. Alle er velkomne til at komme med forslag til aktiviteter. Er man interesseret i at være aktiv, skal man komme til foreningens generalforsamling.

Foreningen udgiver en årbog med lokalhistoriske emner.

Kan man aflevere effekter til foreningen?

Ja, foreningen driver en lokalhistorisk samling  på Grønnegården, Transformervej 1. Vi samler effekter fra Gladsaxe inden for følgende områder: 1. Industri og håndværk, 2. Bolig og fritid, 3. Kommunikation. Se mere om Grønnegården.
Hvis du har fotos og dokumenter, så tag kontakt til Gladsaxe Byarkiv, der har en lokalhistorisk afdeling på Hovedbiblioteket.

Hvor kommer potten fra i foreningens bomærke?

Lerkarret stammer fra en jernaldergrav fundet ved Hareskovbanens anlæg mellem Helmsvej og Højgårdsvænge.

Er det rigtigt, at foreningen bruger et hagekors i publikationerne?
Der er tale om en smykkenål, en såkaldt hagekorsfibula, der er fundet samme sted som lerkaret. Begge effekter kan ses på Nationalmuseet. Smykkenålen er tidligere brugt som bomærke for foreningen. Med navneskiftet til Gladsaxe Lokalhistoriske Forening blev det vedtaget at anvende lerkarret som bomærke.
Logoet er designet af Camilla Møller, Oscar Memborg og Sarah Vielwerth, Medieskolen Lyngby.